Az intézmény munkatársai nemcsak az egészségügyi szakmák sokféleségét mutatják be az általános- és középiskolás fiataloknak, hanem segítséget adnak képességeik, motivációik felismeréséhez, a pályaválasztásoz szükséges önismeretük fejlesztéséhez is.
A Tolna Vármegyei Balassa János Kórház rendszeresen fogad általános- és középiskolás csoportokat pályaorientációs programokra. Június 13-án a PTE Illyés Gyula Gyakorlóiskola hatodikos és hetedikes tanulói látogattak el az intézmény Skill-laborjába, ahol testközelből szerezhettek izgalmas tapasztalatokat az egészségügyi szakmák sokszínűségéről.
A gyerekek először általános tájékoztató előadáson ismerkedhettek az egészségügyi munkával. Megtudhatták, hogy a szakdolgozók 17 féle szakmacsoportban tevékenykednek, különböző képzettségi szinteken, a szakképesítéstől az egyetemi diplomáig. Elmondták nekik, hogyan gondolkodjanak a pályaválasztásról, miért fontos a személyes tapasztalatszerzés és milyen szempontok alapján érdemes dönteniük valamilyen szakma tanulása mellett.
Ezután a Skill-labor szimulációs oktatótermeiben, kiscsoportos foglalkozásokon próbálhattak ki számos orvosi eszközt. Az egyik oktatóteremben megtanulhatták az újraélesztés fogásait, a legfontosabb teendőket egy eszméletlen emberrel, valamint azt is, hogyan kell segítséget hívni. Megismerhették a legtöbb üzletközpontban, étteremben, illetve közösségi helyszínen már elérhető, félautomata defibrillátor használatát is.
Egy másik helyszínen eközben a pulzoximéterrel ismerkedhettek a diákok, ami a vér oxigénszintjének folyamatos megfigyelését teszi lehetővé. Ez az egyszerű eszköz nagyon sok mindent elárul egy beteg állapotáról és manapság már nemcsak a kórházi, hanem az otthoni betegápolásban is egyre nagyobb szerepet kap.
A fiatalok kipróbálhatták az orvosi hivatás egyik szimbólumának számító fonendoszkópot is, amivel mindenki meghallgathatta saját szívverését.
A „hand in scan” kézszkenner segítségével láthatták, hogy elég alaposan megmosták-e a kezüket, hiszen a helyes kézmosásra nemcsak az egészségügyi szakmában, de a hétköznapi életben is nagy szüksége van mindenkinek.
A csecsemőgondozó foglalkozáson az is kiderült, hogy a kisbabák ápolása nemcsak a lányokat érdekli. A fiúk legalább olyan lelkesen gyakorolták a még súlyra is élethű demonstrációs babákon, hogyan kell biztonságosan kézbe venni, öltöztetni, megetetni egy újszülöttet.
Egy csoportban interaktív beszélgetés folyt az egészségmegőrzés szempontjából helyes és helytelen, káros és hasznos dolgokról. A „részegszemüveg” használatával az iskolások virtuálisan szerezhettek tapasztalatot arról, hogyan csalják meg a függőséget okozó szerek érzékszerveinket és milyen rossz hatással vannak az emberi teljesítőképességre. A játékos feladatok az együttműködés fontosságára is rávilágítottak.
Balassáné Lerch Mónika, a PTE IGY Gyakorló Általános Iskola igazgatóhelyettese, a hatodikosok osztályfőnöke pedagógusként is nagyon érdekesnek találta a programot:
„Betegként általában kevés lehetősége van az embereknek arra, hogy a szakmai munka oldaláról láthassanak bele a kórházi munkába és azt is jó volt látni, hogy a digitális eszközökhöz szokott diákjainknak mekkora kalandot és újdonságot jelentettek az élőben kipróbálható, kézzel fogható feladatok ” – mondta az igazgatóhelyettes.
A kórház munkatársai bíznak benne, hogy a rendezvényen részt vett gyakorlós diákok között lesz olyan, aki a későbbiekben az egészségügyi pályát választja hivatásának. A szervezők remélik, hogy minden résztvevőnek sikerült hasznos segítséget adniuk a pályaválasztáshoz.